Axier.se

För bättre aktieaffärer

Lojalitet – en väg till framgång

Lojalitet är ett centralt ord i många svenska belöningssystem. Inte minst har flera stora svenska företag genom åren byggt incitament som handlar om lojalitet, dels hos kunder, dels hos de anställda, allt i syfte att få mer trofasta medarbetare eller kunder.

För de flesta börsnoterade företag är ju bonus ett etablerat och viktigt incitament för att ge utdelning till ägare och nyckelpersoner i företaget. Ofta knutet till vinster i ett kortare perspektiv. Men det finns även företag som jobbar med bonussystem som faller ut först efter rätt många år i företaget, men blir en så pass stor summa att de flesta kanske stannar hela vägen fram till pension istället för att riskera att tappa de intjänade pengarna ifall man säger upp sig och lämnar för en konkurrent.

1 Kreditkortsföretagen

Kreditkortföretag som American Express bygger hela sin existens på att kunderna ska vara lojala och just använda deras kreditkort när de betalar. Det finns nog inte ett flygbolag med självaktning som inte har ett lojalitetsprogram och handlar du på ICA med ICA-kortet får du erbjudanden om olika rabatter efter att nu uppnått vissa nivåer. Lojalitet är det som kreditkortsföretagen tjänar pengar på, men i all iver att ta fram avancerade lojalitetsprogram, känns reglerna ofta som svårgripbara och oöversiktliga för många kunder.

2 Spelbolagen

Även spelbolag ligger långt fram på området, där incitament som bonusar i olika former ofta är det viktigaste konkurrensmedlet. Men där är problemet betydligt större än för kreditkortsmarknaden, då det finns så många fler spel att erbjuda kunderna. Var och en med sina incitament, ofta i form av olika bonusar. Spelmarknadens problem blir att nå fram till kunderna i den benhårda konkurrensen, medan kunderna ofta efterfrågar spelbolag med tydliga erbjudanden där de kan erbjuda sin lojalitet. BML Group Limited har en lång historia på spelmarknaden, faktum är att det är ett dotterbolag till svenska Betsson AB, och de insåg tidigt vikten av att möta kunderna på deras eget språk och med fokus på den efterfrågan som fanns just i landet eller regionen. Exempelvis startade man 2006 varumärket SverigeAutomaten för online casino sverige i syfte att göra valen av alltifrån spel till bonus tydligare och tryggare för konsumenterna. Något som sannolikt också gynnat marknaden i stort vad gäller möjlighet för flertalet spelbolag att skapa lojalitet hos sina kunder. Man knyter därmed också an till en modell som uppskattas i Sverige, där trygghet, transparens och tydlighet ofta varit centrala delar av svenska företags framgångar i och utanför landet. Den kommande spellagen – som träder i kraft i januari 2019 – kommer sannolikt att bidra än mer till en mognare, tryggare och tydligare svenska spelmarknad, då rätt stora krav kommer ställas på de bolag som beviljats licens att bedriva spel i Sverige.

3 Stigande online-försäljning

Online-handeln stiger allt snabbare och börjar inbegripa alla ålderssegment och typer av tjänster. Vi beställer ju varor som smör, mjölk och diskborstar online numera. På vissa ställen finns till och med frukostpaket som beställs på nätet och delas ut påföljande morgon. Det börjar bli omodernt att ta promenaden till det lokala bageriet för att köpa sitt färska bröd, istället beställer man det via nätet, för det blir ju inte mindre färskt av den anledningen. Och vem hade väl trott att casino skulle passa för att uppleva online istället för tillsammans med en croupier ute på krogen? Idag är det endast en bråkdel som går på casino, medan det snarare är en folkrörelse som spelar casino online.

4 Cash Back

Ett nyare fenomen på området är cash back, vilket är en återbäring för kunder som handlar online i butiker som är anslutna till en viss medlemsportal där även kunden finns med. Genom att bli medlem så får du återbäring om du handlar i de butiker som finns på plattformen. Etablerade plattformar som Bonusway.se, Refunder.se, Cashbacker.se samt Cashbackshopping.se har slagit sig ihop med företag som Nelly.com (kläder), Lekmer.se (leksaker), CDON.com (lite av varje) samt Hotels.com (hotell). Etablerade nätbutiker som alla ger cash back om man handlar via plattformarna. Ett köp ger ofta en 4-5 procent i återbäring så det kan löna sig att handla på butiker som tillhör din cash back-plattform. Pengarna sätts in på ett bankkonto eller Pay Pal-konto, men du kan även ta ut pengarna i form av kuponger eller presentkort.

5 Att belöna lojalitet

Med andra ord påminner det rätt så mycket om – kanske framförallt – nätcasinon, där det också betalas ut bonusar och andra incitament för lojalitet. Tanken är att du kan tjäna pengar i förhållande till om du skulle ha köpt samma eller spelat samma spel på något annat ställe. Samtidigt som du också spenderar. När marknaden växer kraftigt och aktörerna blir många, hårdnar konkurrensen, men också förvirringen hos konsumenterna, vilket gör satsningar som SverigeAutomaten nödvändiga för att nå fram.

Kort sagt så vet de flesta företag att det är mycket lättare att utveckla sin försäljning på existerande kunder såväl som att trogen och erfaren personal är oftast bättre än alltför stor personalomsättning. Men för att kunna lyckas med merförsäljning och behålla sina anställda så behöver man ibland ge något tillbaka och belöna lojalitet.

 

Kommentarer
Namn:
E-post:
Kommentar:
 
Marknadsinformation
Namn+/-Senast
Dax00
HangSeng00
OMX Stockholm 3000
S&P 50000
OMXS 30
Vårt unika koncept
Medlemskap på Axier.se innebär inte att man tvingas binda sig till prenumerationsavgifter! Som enda leverantör på marknaden av teknisk analys erbjuder vi idag förutom prenumeration även Pay-Per-View och Kontantkort.

Axier.se erbjuder teknisk analys, statistisk analys och insider analys i de mest omsatta och mest spännande aktierna på börsen. När du vill investera finns det alltid en teknisk analys, högst nåra dagar gammal och har det hänt något speciellt bevakar vi aktien extra noga.
Blir kund idag!