Axier.se

För bättre aktieaffärer

Spelmarknadens tillväxt och förändring

Alla svenskar kan se att casinospel och vadhållning ökar i popularitet. Reklamer och annonser ger iväg denna information, och även i statistiken kan vi se detta. Till skillnad från vadhållning inom hästsport, landbaserat casinospel, lotterier, poker och värdeautomatspel, har sportsbetting och online casino växt. En ökning med 13,6% respektive 11,9%. Trots det har Sverige blivit fjärde största marknad i Europa för spel på just hästar, som trav och galopp. Det är siffror som Lotteriinspektionen redovisar för år 2018. 

Myndigheten kunde också mäta av en ökning bland spelbolag utan svenskt tillstånd under år 2018. Under årets första kvartal ökade aktörer sin omsättning med totalt 15,3 %, efter utbetalda vinster jämfört med samma kvartal året tidigare. De största tillväxten bland aktörer utan tillstånd låg på spelformen online casino. 23,2% gick upp medan poker sjönk med 12,6%. 

Det var året innan den svenska omregleringen inträdes och hur ser det ut nu efter ett par månader med spellagen? Totalt finns det 116 licensinnehavare från mars 2019 och det förväntas att bli fler. Redan från maj i år tillkommer minst två stycken. Det är svårt att förutse hur tillväxten kommer att se ut under år 2019. Hittills har spelmarknaden växt med cirka tre procent varje år, efter årets dramatiska förändring kan det både gå upp och ner. Däremot tyder det mesta på att det kommer att fortsätta växa och bli en långgående vinnare på börsen. Vi inväntar rapporten från första kvartalet 2019. 

Ändrad marknadsföring och attityd

I och med den nya spellagen kommer marknadens attityd behöver justeras och marknadsföringen markant förändras. Tidigare har vi sett en aggressiv marknadsföring mot spelare angående bonusar. Dessa erbjudanden som kan varieras på en rad olika sätt, var påstridiga för att verkar "störst, bäst och vackrast". Spelbolag erbjöd inte bara stora bonusar utan också många och med så kallad free spins. Bakom bonuserbjudanden fanns stora krav, speciellt omsättningskrav som gjorde det svårt för spelaren att ta ut faktisk vinst på sina insättningar med bonusar. Sedan första januari 2019 står det fast i lagen att spelbolag fortfarande får erbjuda bonus till spelare men under reglerade omständigheter. Lagen säger:

"En licenshavare får endast vid det första tillfället då en spelare spelar på något av licenshavarens spel erbjuda eller lämna bonus." 

En pågående trend är förvärv och sammanslagningar, något som också kallas whitelabels. På spelmarknaden betyder det att ett bolag har flera webbsidor med olika varumärken som erbjuder online spel. Ett whitelabel kan också erbjuda nya aktörer på marknaden en färdigutvecklad och "ready-to-go" hemsida för en snabb uppstartsprocess. Denna hemsida inkluderar allt från support, betalningskontroller och licens. Det skapar ett problem med casinobonusar, då varje whitelabel har en licens men flera nätcasinon. Om en spelare vill spela på flera av whitelabels casinon får den endast bli erbjuden bonus vid ett (1) speltillfälle

Marknadsföringen måste alltså ändras, oavsett om spelbolag tillhör ett whitelabel eller är privatägda.  Några spelbolag har försökt komma runt lagen och omdefiniera vad en bonus egentligen är. Det är dock inget som är hållbart eller har fungerat. Casinobonusen är en döende trend och spelbolagen måste överleva genom att hoppa på en annan. Marknadsföringens fokus har därför börjat skifta mot bland annat snabba uttag. Om man bryter ner meningen med både bonusar och snabba uttag, är det fortfarande tydligt att pengar i spel är viktigt, oavsett om man får mer när man registrerar sig eller kan snabbt få ut pengar på kontot när man har vunnit. 

Spellagens införande skakade om saker på spelmarknaden och alla aktörer har fått tänka om hur de ska marknadsföra sig och ta hänsyn till de ansvar som myndigheten kräver. Däremot är tillväxten och trenden att spela casino ett faktum, något vi kommer se mer av i framtiden.

För mer information se även Spelinspektionen här och här samt riksdagens hemsida här.

Kommentarer
Namn:
E-post:
Kommentar:
 
Marknadsinformation
Namn+/-Senast
Dax00
HangSeng00
OMX Stockholm 3000
S&P 50000
OMXS 30
Vårt unika koncept
Medlemskap på Axier.se innebär inte att man tvingas binda sig till prenumerationsavgifter! Som enda leverantör på marknaden av teknisk analys erbjuder vi idag förutom prenumeration även Pay-Per-View och Kontantkort.

Axier.se erbjuder teknisk analys, statistisk analys och insider analys i de mest omsatta och mest spännande aktierna på börsen. När du vill investera finns det alltid en teknisk analys, högst nåra dagar gammal och har det hänt något speciellt bevakar vi aktien extra noga.
Blir kund idag!