Axier.se

För bättre aktieaffärer

Gaming Corps


Gaming Corps, spelbolaget som kombinerar två industrier


Spelbolag avser i allmänhet ett företag som är verksamt inom ett av två områden, endera förströelsespel, som till exempel G5 Entertainment eller StarBreeze, eller bolag som tillhandla casino och bingo, endera i form av lokala casinon som Cherryföretagen eller online, till exempel Unibet eller AHA World. Vi har emellertid hitta ett bolag, Gaming Corps, som kombinerar dessa två områden. Gaming Corps genomför just nu en nyemission till en pre money värdering om 15 Mkr, med mål att lista företagets aktier på First North under 2015.


Gaming Corps är ett spelbolag med rutinerat team som har gedigen erfarenhet från spelbranschens båda sidor, gaming och gambling. Styrelsen, som just nu fattat beslut om att genomföra en nyemission, har som mål att Gaming Corps skall bli den social casino gaming plattformen när det gäller att konvertera så kallade social gaming spelare till spel om riktiga pengar. Det är just att lyckas med att hitta en fungerande modell för att attrahera nya spelare som avgör om ett spelbolag lyckas eller inte.

Gaming Corps VD, Nicklas Dunham, är sannolikt Sveriges mest framgångsrika person avseende tecknade spelutvecklingsuppdrag, i såväl antal som aggregerade utvecklingsbudgetar, för bolag som Starbreeze, Grin och Stillfront. Han har med sig tio titlar med totalt värde om nästan 700 Mkr. Detta borgar för att det kommer att bli lättare för bolaget att erhålla uppdrag då motparterna vet vem de har att göra med, och att han har klarat av att leverera tidigare. Bolagets fokus kommer att ligga på att arbeta med några av världens största varumärken/brands (”IPR”) från företrädesvis filmindustrin i Hollywood, vilket är en god tanke, det gör att det blir enklare att lansera nya spel som bygger på filmer, varumärket är då redan uppbyggt.

Med välkända licensierade IPR har Gaming Corps goda förutsättningar att skapa intäktsströmmar från både gaming och gambling, till exempel genom samarbeten med casinoplattformsleverantörer och gamblingoperatörer som bygger på samma IPR. Samma spel kan då bli både ett gaming spel och ett gambling spel.

Förfinansierade speluppdrag

I dag är marknaden för spelutveckling stor, och de bästa aktörerna på detta område har näst intill stjärnstatus. Det är emellertid inte bara spelutvecklare och programmerare som är efterfrågade. I och med de stora summorna som investeras, ofta upp till 50 Mkr, är även ledning och managers mycket uppvaktade, i alla fall de som kan hålla kostnaderna på rätt nivå och leverera vad uppdragsgivarna efterfrågar. Gaming Corps VD, Niklas Durham har ryktet om sig att kunna göra både och.


I ett exempel med ett förfinansierat spelutvecklingsuppdrag om till exempel 50 Mkr är det rimligt att anta att Gaming Corps skulle erhålla en försäljningsroyalty efter ca 1 miljon sålda kopior och skulle samma titel sälja det dubbla antalet kopior är det även rimligt att anta att bolaget under de kommande åren kan räkna hem en royalty i samma storleksordning som de initiala utvecklingskostnaderna.


 
Social and online gaming

Virtual today, real money tomorrow

Ett socialt nätverk spel är en typ av online- spel som spelas via sociala nätverk, och vanligtvis har multiplayer och asynkrona spelmekaniker.

Sociala nätverksspel använder oftast genomförs som webbläsare, men kan även användas på andra plattformar som mobila enheter.
Bland de mest populära spelen i världen, med tiotals miljoner spelare kan nämnas FarmVille, Mafia Wars, The Sims Social med flera spel. I mångt och mycket liknar dessa spel de traditionella TV-spelen och har en sak gemensamt, de är så kallade casual spel. Företag som gör sociala nätverksspel inkluderar marknadsledande Zynga , MegaZebra , Wooga , Playfish , Playdom , Kabam , Crowdstar , RockYou , Booyah och Row Sham Bow  Inc.


En typ av spel som börjar få allt större betydelse är de sociala casinospelen. Under 2013 kom Facebook att tillåta att de sociala casinospelen äntrade detta sociala nätverk, något som har gjort att en helt ny marknad har öppnats upp för de företag som tillhandahåller Internetbaserade spel.

Skillnaderna i arbetssätt och i användarnas beteendemönster skiljer sig emellertid åt en hel del varför de sociala casinospelen ofta bygger på samma spel som spelföretagen marknadsför på Internet men det betyder också att det är helt andra kunskaper som krävs för att uppnå en lönsamhet. Fler och fler Internetspelsföretag har av den anledningen valt att bygga upp dedikerade team som endast arbetar med deras spel på de plattformar som de sociala nätverken utgör.


 
Det råder knappast stiltje i spel- och casinovärlden. Snarare är det så att hjulen snurrar allt snabbare och snabbare för varje dag som går. På Facebook är det idag betydligt fler användare som spelar spel än som faktiskt umgås med sina vänner. Vad gäller casinon lanseras nya sajter mest hela tiden och de casinon som redan är etablerade fortsätter att finslipa på sitt utbud och sina erbjudanden.

Facebookcasino

Facebook har redan för något år sedan öppnat upp ett flertal onlinespel i sitt sociala nätverk. Det har främst handlat om olika Facebookcasinon där spelen sker under sociala former med låtsaspengar. På dessa Facebookcasinon återfinns de allra vanligaste casinospelen som bland annat videoslots, poker, black jack och enarmade banditer. Även om spel vanligtvis skett med låtsaspengar så har det varit möjligt för användarna att köpa ytterligare låtsaspengar om och när de initiala låtsaspengar spelaren erhållit har tagit slut. Köp kan i dag ske från olika onlinebetalningstjänster som bland annat genom mobiltelefon, VISA-kort eller direktöverföringar.
 
Facebook har över en miljard registrerade användare varav en stor del av dessa använder det sociala nätverket dagligen eller i alla fall väldigt ofta. Det är en gigantisk marknad där vi redan har fått se att annonser och andra betaltjänster har börjat få sitt fäste. De Facebookcasinon har redan fått en stor uppmärksamhet då de har ett utmärkt utbud av sociala spel för de Facebookanvändare som vill fördriva tiden med lite avkoppling eller utmaningar. Inom en snar framtid kommer alla användare kunna spela på casino på Facebook med riktiga pengar.


Svenska Net Entertainment, ett av världens ledande företag på onlinespel, har nyligen tecknat ett avtal med Bonza Gaming, som i sin tur har ett avtal med Facebook avseende casinon.

Andra svenska ledande Internetcasinon som bland annat Leo Vegas, Casumo och MrGreen förväntas även de att inom kort börja se över möjligheterna att vara delaktig i att utöka sin casinoverksamhet genom att integrera sina spel i Facebooks sociala nätverk, med tillgång till hundratals miljoner spelare.

När utvecklingen av casinon på Facebook tar fart förutspår många analytiker en explosionsartad utveckling där de sociala nätverkscasinona kommer att ta stor del av marknaden för onlinespel och de betydande intäkter som finns på denna delmarknad. Utvecklingen förväntas därför att ske etappvis där olika delmarknader kommer att väljas ut och få tillträde till onlinespel på Facebook. Storbritannien var den första marknaden där användarna tilläts spel.

Vi kan även förvänta oss att de Facebookcasino som lanseras kommer att kunna erbjuda bra erbjudanden om olika bonusar i syfte att attrahera fler av de över en miljard användare som finns hos Facebook.

Intäkter nu och i framtiden

 
 
För närvarande finns det uppskattningsvis 700-750 miljoner individer som är klassificeras som målgruppen för sociala spel (alla genrer), varav 23 procent (170 miljoner) av som är potentiella användare av sociala kasinospel. Målgruppen har fördubblats de senaste två åren och prognoserna tyder på att målgruppen för sociala kasinospel kommer att öka från dagens cirka 170 miljoner till 269 miljoner 2016, motsvarande en årlig tillväxt på 12 procent.


Hur påverkar Facebook casinona i Las Vegas?
 

Internet och Facebook har förändrat sättet som människor kommunicerar på, men de sociala nätverken har även haft en betydande roll i de förändrade mönstren i hur människor spelar. Vid Social Gambling & Gaming Event som hölls i Las Vegas sade ett stort antal spelutvecklare men också företrädare för den landbaserade casinoindustrin samma sak, den påverkan som Facebook haft på spelindustrins tillväxt.


Både casinon och spelutvecklare hittar en allt större andel av sina hängivna spelare – och betalande kunder – på Internet och framförallt genom Facebook, speciellt sedan det sociala nätverket arbetat fram en fungerande affärsmodell för annonsering i vilken annonsörerna till en låg kostnad kan hitta de kunder som de söker.

Inside Facebook

Facebook erbjuder egentligen inget unikt när det gäller sig vare spel eller sociala spel, men det är där användarna finns. Med hjälp av Facebooks verktyg hittar företagen den sociala profil de söker på sina spelare, de kan sedan fortsätta att följa upp dem med hjälp av grafer och verktyg som gör det enkelt att följa den dagliga eller veckovisa aktiviteten för varje enskilt spel. Facebooks så kallade ”walls” gör det också möjligt för spelarna att dela sina resultat och jämföra dem med andra vilket är unikt och i sin tur attraherar ytterligare spelare.


Redan i dag har vi sett hur landbaserade casinon, till exempel Caesar’s Palace har etablerat sig på Facebook. I dag driver Caesar’s Palace det ledande sociala casinospelet på Facebook, Slot-O-Mania. Caesar’s Palace ligger också bakom Bingo Blitz. MGM (Grand) äger MyVegas som är det tredje största sociala casino spelet på Facebook. Genom sina Facebookbaserade sociala spel kopplar de landbaserade casinona samman sina verksamheter. MGM (Grand) erbjuder spelarna kuponger och middagar när de spelar på MyVegas, precis som på deras landbaserade casinon. Upp till en tredjedel av MyVegas kommer från virtuella drinkar och presenter som spelarna köper endera till sig själva eller andra eftersom detta förbättrar oddsen för alla de som spelar i samma rum.

Till skillnad från landbaserade casinon i Las Vegas som lyder under staten Nevadas lagstiftning kan nya varianter av spel ta åratal att få genom administrationen, på Facebook kan ett nytt spel lanseras på endast några veckor och kostar en bråkdel av den miljon som det skulle kosta på golvet på ett landbaserat casino.

En annan utveckling är de så kallade hybridspelen, till exempel Fringo som kombinerar slot maskiner med bingo. Utvecklingen går mot att arbeta med vad spelarna redan känner till och kombinera och skapa ett helt nytt spel av detta. 


Alla branschanalytiker är ense om att den allra viktigaste distributionsplattformen för sociala casinospel. Analysföretaget Kontagent uppskattar att det i dag finns cirka 100 miljoner aktiva spelare som varje månad deltar i sociala casinospel inklusive poker.

En genomgång visar att den genomsnittliga demografiska sociala kasinospelare är en kvinna i åldern 35-44. Detta betyder att de sociala casinospelarna är något yngre än de som spelar på de landbaserade casinona och på Internet.

Marknaden för sociala casinospel är fortfarande fragmenterad, men de fem största aktörerna har 60 procent av de dagliga spelarna, men endast 42 procent av de totala intäkterna.
 


Facebook, en kort genomgång

Oavsett vilka undersökningar som görs så är Facebook utan tvekan det allra största sociala nätverket, och företaget köper ständigt upp konkurrenter för att öka sina marknadsandelar, sin lönsamhet och kunna erbjuda sina användare ett större utbud.


 
 
Kvinnor är aktivare på Facebook, och det är också kvinnor som spelar casinospel, vare sig det är traditionella Internetcasinon eller sociala casinospel.


 
I sedvanlig ordning är det svårt att finna data avseende den europeiska marknaden, detta beroende på att den är yngre än den nordamerikanska. Traditionellt sett har det emellertid visat sig att den nordamerikanska marknaden endast är ett eller ett par år före Europa när det gäller Internetrelaterade spel. De siffror som beskrivs och refereras till nedan avser således den nordamerikanska marknaden.


Sociala casinospel

Marknaden spås inom loppet av några år vara värd cirka 3 miljarder USD med låga inträdesbarriärer, men med marginaler i storleksordningen 15 till 25 procent. I dag är marknaden värd cirka 1,7 miljarder USD, där huvuddelen av intäkterna kommer från Nordamerika och Europa.

Över den kommande treårsperioden spås marknaden att växa till 3 miljarder USD genom en ökad andel spelare, en högre konverteringsgrad och ett ökat spelbelopp per capita.


Marginalerna för ett socialt casinospel på Facebook beräknas uppgå till mellan 15 till 25 procent, där den största initiala kostnaden investering i form av utveckling. När spelet har lanserats är den största enskilda kostnaden intäktsdelningen med Facebook, som beräknas uppgå till cirka 30 procent av intäkterna, och marknadsföringen.

De traditionella Internetcasinona kan med lätthet svälja marknaden för sociala casinospel, och redan nu har många av de traditionella spelföretagen, vare sig de är landbaserade eller Internetspelföretag sökt sig till marknaden för sociala casinospel. Om ett par år kan förhållandena vara det omvända.

Bedömningen är att enbart den Nordamerikanska spelmarknaden kan komma att växa till mellan 10 och 14 miljarder USD. Enbart de jurisdiktioner som har tillåtit Onlinespel i dag utgör en total marknad om 331 till 500 MUSD. På sikt, när de jurisdiktioner som har sagt att de har för avsikt att tillåta Onlinespel gör detta kommer denna delmarknad att vara värd mellan 3,5 till 5,2 miljarder USD.

Vem kommer då att bli vinnaren på marknaden för onlinespel?

Den traditionella marknaden för Onlinespel utgör en möjlighet för både de landbaserade operatörerna och de företag som tillverkar programvaran.

Av dessa två grupper har de landbaserade operatörerna varit långsammare att positionera sig. MGM, Caesar’s Palace och BYD är egentligen de enda företagen i detta segment som har en befintlig eller aviserad närvaro på marknaden för Onlinespel. Spelleverantörerna har fokus på B2B-segmentet och har gjort ett effektivt arbete med att knyta till sig de landbaserade företagen och kommer därför att bli innehållsleverantörer i framtiden, men steget till att de själva etablerar sig på B2C-marknaden är inte långt bort.

Påverkan från de befintliga landbaserade speloperatörerna är osäker: För de båda grupperna, landbaserade operatörer och leverantörer av spelutrustning, är det för närvarande osäkert hur mycket kannibalism det kommer att finnas mellan onlinespel och de befintliga landbaserade verksamheterna.  En allmän uppfattning är emellertid att den yngre demografiska populationen som finns på Internet på medellång sikt kommer att leda till att marknaden ökar istället för att kannibalisera på den befintliga landbaserade marknaden.


 
Bedömning

I dag är det svårt att kunna göra en oberoende analys på Gaming Corps, mestadels för att bolag är så pass ungt och ännu inte kan rapportera några intäkter eller avtal. Vi tvingas således att arbeta med en del antaganden och olika former av sannolikhetskalkyler för att kunna bedöma framtiden för bolaget.


Det är onekligen ett starkt team som sitter i styrelsen för Gaming Corps, där flera av medlemmarna har eller har haft ledande roller i andra typer av spelbolag. I flera fall har de även varit med och grundat sådana. I dag finns kopplingar till bland annat Unibet, som köpte Maria Bingo som Rune Löderup var med och startade upp. Han är även storägare i AHA World som kommer att listas på AktieTorget inom kort.

Vad skall då bolaget uppnå? Styrelsen har sagt att den vill att Gaming Corps skall


•    ha minst en speltitel bland de 25 främsta i viktiga app stores
•    fokusera på möjligheterna inom IPR baserad social casino gaming
•    erbjuda speltitlar anpassade för olika kulturer och språk
•    optimera konverteringsgraden genom analysverktyg
•    expandera mot tillväxtmarknader med stark spelkultur och hög eller kraftigt växande internetpenetration
•    bibehålla en låg kostnadsstruktur och riskprofil
•    förvärva kompletterande verksamheter om rätt tillfälle ges

För att kunna göra detta krävs det kassaflöden, och det är tänkt att detta skall ske genom att

•    skapa innovativa casinoprodukter (story-driven slots etc.)
•    säkra kompetensförsörjningen genom att kunna attrahera spelbranschens ”stjärnor” till AAA projekt med hög profil.

Gaming Corps huvudsakliga verksamhetsfokus kommer att vara att utveckla speltitlar som är baserade på kända varumärken (IPR) och samtidigt skapa intäktsströmmar från gamblingrelaterad verksamhet. Det är det sista stycken i denna mening som vi i dag fokuserar på. Klarar Gaming Corps lyckas med att hjälpa andra bolag att attrahera spelare i hög omfattning kan bolaget ställa högre krav på sina motparter och kräva andel av de ”egna” kundernas spelnetto över hela dess livstid.

Framgångsrika sociala kasinoappar återfinns vanligtvis i topplistorna i app stores som Apple och Android. Ett lyckat spel kan komma att locka miljontals användare att ladda ned det och börja spela. Värdet per spelare är sedan lågt, det är endast en begränsad andel av dessa som kommer att spendera pengar inne i spelet. En tumregel är att en spelare har ett ekonomiskt värde som ligger på ett par dollar, kanske 25 kronor styck under sin livslängd. Ett lyckat spel kan därför, även om det i sin grundform är gratis, komma att generera hundratals miljoner i intäkter åt utvecklarna.

Klarar sedan Gaming Corps av att konvertera spelarna till spel om pengar ökar värdet betydligt, i vissa fall kan en spelare ha ett ekonomiskt värde på tiotusentals kronor. Det är emellertid inte bara där bolaget kan komma att tjäna pengar, genom att bygga betydande användardatabaser på personer som spelar bolagets spel är det möjligt att arbeta med en så kallad krossförsäljning och bearbeta mottagarna med nya spel, vare sig det rör sig gambing eller gambling. I och med att avsändaren är känd ökar sannolikheten att kunderna interagerar med det nya erbjudandet också. Detta skall jämföras med hur vissa gamingbolag arbetar med sidospel, till exempel lotter eller casinospel i anslutning till bingo. För flera av dessa gamingbolag är detta den riktigt stora intäktskällan, och flera onlinebingobolag rapporterar att så pass mycket som 70 procent av deras intäkter kommer från sidospelen. I dagsläget anser vi att den nuvarande värderingen speglar nuvärdet av de kommande intäktsströmmarna från gaming verksamheten.

IPR

Det är emellertid inte gamblingen som Gaming Corps avser tjäna de stora pengarna på, även om det finns betydande intäktsmöjligheter på detta område. Vi anser att gamblingen kommer att fungera som ett så kallat smör och bröd-upplägg, och bidra till att finansiera kostnaderna för gamingen innan detta affärsområde börjar generera intäktsströmmar.

Styrelsen för Gaming Corps anser att bolaget har goda möjligheter att teckna avtal med stora spelförläggare och plattformsägare om förfinansierade spelutvecklingsuppdrag. Bolaget ser det som ett utmärkt sätt att minska affärsrisken då den sortens uppdrag normalt ger ett stabilt kassaflöde över 18-24 månader och samtidigt skapar möjligheter att attrahera delar av toppskiktet av den svenska spelutvecklareliten som arbetsgivare. Med tanke på den tidigare historiken hos flera av bolagets styrelseledamöter, bland annat finns det anställningar och uppdrag hos succéföretaget StarBreeze, så är sannolikheten att lyckas bättre än för många andra företag i samma situation.

Redan i dag för Gaming Corps pågående förhandlingar med flera motparter, bland annat ett som innefattar dels ett mycket välkänt IPR från Hollywood som bedöms passa utmärkt för kasinospel samt ett större förfinansierat spelutvecklingsuppdrag. Vi vet emellertid inget om tidshorisonten kring dessa uppdrag men det är sannolikt att i alla fall spelutvecklingsuppdraget kan komma att ligga i närtid. Detta eftersom ett spel av denna typ tjänar sina stora pengar i anslutning till biopremiärer.

Klarar Gaming Corps av att landa ett eller två uppdrag inom detta segment behövs det inte särskilt hög försäljning för att värdet på aktien skall rusa kraftigt.


Marknadsinformation
Namn+/-Senast
Dax-6112733
HangSeng-4.525670
OMX Stockholm 303.31645
S&P 5003.52438
OMXS 30
Vårt unika koncept
Medlemskap på Axier.se innebär inte att man tvingas binda sig till prenumerationsavgifter! Som enda leverantör på marknaden av teknisk analys erbjuder vi idag förutom prenumeration även Pay-Per-View och Kontantkort.

Axier.se erbjuder teknisk analys, statistisk analys och insider analys i de mest omsatta och mest spännande aktierna på börsen. När du vill investera finns det alltid en teknisk analys, högst nåra dagar gammal och har det hänt något speciellt bevakar vi aktien extra noga.
Blir kund idag!