Axier.se

För bättre aktieaffärer

Förändringar hos Google påverkar spelaktier

I slutet av januari kom varningar från XLMedia om att deras intäkter kanske skulle påverkas av nedflyttning i Googles sökresultat. Det här ledde genast till att deras aktie störtdök och många började undra vad som var på gång. Googles algoritmer för sökresultat påverkar många industrier, men få är så sårbara som spelindustrin där man förlitar sig stort på att få nya kunder på detta vis.

Så hittar du ett casino online

Kanske har du aldrig tänkt på detta tidigare. Men faktum är att din sökning efter ett casino ofta leder till resultat som inte kommer från själva casinot. Efter att ha sett en reklambit på tv kanske du skriver in något i stil med Cherry Casino Sverige i Googles sökmotor. Nu bör du få resultat där själva casinot inkluderas men också hemsidor som är till för att ge dig mer information innan du blir medlem.

Stora företag som XLMedia driver portaler där de jämför och recenserar i stort sett alla casinon som finns online. De tjänar pengar på detta som affiliates. Det vill säga att de får betalt av casinon för att skicka nya kunder som kommer via deras sidor.

Affärsmodellen finns inom alla branscher men det är få områden som innebär så stora pengar som casinoområdet. Spelinspektionens statistik visar på en marknad som omsätter miljarder men de säger själva att det finns ett stort mörkertal som de inte har koll på och som inte framgår i deras statistik.

Tillbaka till XLMedia…

Att Google har betydelse för vad som händer med aktier blev alltså tydligt då XLMedia gick ut med sin varning för problem med sökpositionering i slutet av januari 2020. Spelaffilliate-specialistens aktier dalade genast med nära 30 % då man talade om att bolagets sajter dalat kraftigt i sökresultaten.

I praktiken innebar detta minskad trafik till sajterna och därmed också minskade intäkter eftersom färre besökare betyder färre personer som surfar vidare till casinon och spelar om pengar.

Intressant att notera är att man talade om att de förändrade positionerna i sökresultaten inte tycktes ha så mycket med nya sökalgoritmer från Google. Det tycktes istället röra sig om manuella förändringar. Det vill säga att Googles personal har gått in och förändrat positionerna.

Nu är det inte så att XLMedia har haft superbra år och plötsligt drabbas av manuella förändringar från Google. Om vi ser tillbaka på företagets resultat under de senaste åren blir det tydligt att deras intäkter har minskat. 2019 gav ett resultat på omkring 78 miljoner dollar. Jämför detta med 117.9 miljoner dollar år 2018.

Inom spelindustrin blev det genast en massa diskussion efter XLMedias uttalanden i januari 2020. Och det berodde inte bara på att man undrade hur framtiden för just detta bolag och dess aktier ser ut. Andra aktörer inom industrin påverkas ju också av fallet. Om XLMedia drar ner på sin verksamhet och till exempel inte längre väljer att jobba med företag som bygger länkar får detta ringar på vattnet.

Dessutom kan andra spelbolag dra öronen åt sig och på samma sätt förändra hur de handlar med olika bolag för att klara av sitt marknadsföringsarbete online. Det här är alltså en fråga som rör fler än XLMedia.

Google kan alltså förändra företagens intäkter

Om XLMedias uttalande om manuella förändringar från Googles sida stämmer betyder det ju i praktiken att sökmotorn har förmågan att påverka aktier. Och om vi tänker till lite handlar det ju inte bara om bolag som bygger hela sin affärsmodell på affiliateverksamhet.

Idag är det välkänt att du inte finns om du inte syns online. Det läggs miljardbelopp på marknadsföring online varje år. Små som stora företag tävlar om Googles gunst. De låter experter ta hand om det som kallas för SEO för att ta de bästa positionerna i sökresultaten.

Spelreglerna för hur man når toppen förändras och det är alla medvetna om. Men när vi får veta att det rör sig om manuella förändringar är det lätt att börja undra. Betyder det till exempel att vissa företag skulle kunna få manuella förändringar som ger mer trafik och därmed mer business samt högre värde på aktierna?

Hur mycket ska en sökmotor få bestämma?

Händelsen i januari med nyheten om XLMedias skarpt dalande aktie för oss till denna viktiga fråga. Den är inte ny. Många har redan undrat om det verkligen är okej med en så stor och stark herre på söktäppan. Och Google är ju bra mycket mer än information som du får när du söker online.

Idag använder sig många privatpersoner och företag av deras email och andra tjänster. Google vet det mesta om dig vare sig du vill det eller inte. Att de också kan besluta om vilka bolag som ska lyckas är minst sagt skrämmande.

Det enda som skulle kunna förändra denna makt är om Google själva fick värdig konkurrens. Men det är inget som tycks stå på menyn just nu. Istället växer sig företaget bara starkare och starkare. De dikterar villkoren för bolag och kan på några få korta ögonblick förändra värdet på aktier för flera bolag som är beroende av varandra för sina intäkter. Något väl värt att fundera lite mer på…

Kommentarer
Namn:
E-post:
Kommentar:
 
Marknadsinformation
Namn+/-Senast
Dax23.815443
HangSeng220.629219
OMX Stockholm 30-13.42242
S&P 5003.72579
OMXS 30
Vårt unika koncept
Medlemskap på Axier.se innebär inte att man tvingas binda sig till prenumerationsavgifter! Som enda leverantör på marknaden av teknisk analys erbjuder vi idag förutom prenumeration även Pay-Per-View och Kontantkort.

Axier.se erbjuder teknisk analys, statistisk analys och insider analys i de mest omsatta och mest spännande aktierna på börsen. När du vill investera finns det alltid en teknisk analys, högst nåra dagar gammal och har det hänt något speciellt bevakar vi aktien extra noga.
Blir kund idag!